Mados chuliganai
Šį kartą norime jus supažindinti su dviem mados pasaulio chuliganais – avangardinės mados puoselėtoju britu Garethu Pughu, kuris rengia tokias garsenybes kaip Lady GaGa, Kylie Minogue, Roisin Murpfy, ir rusu Denisu Simačiovu (pasaulyje jis pristatomas kaip Denis Simachev – red. past.), kuris savo provokuojančiu, ekstravagantišku, eklektišku, ironišku ir stereotipus laužančiu stiliumi pavergė ne tik bohemiško Maskvos jaunimo širdis, bet ir sulaukė stulbinamo populiarumo visame pasaulyje.
Radikali mada pagal Garethą Pughą
Garethas Pughas į mados industriją įžengė kaip undergroundinis Londono dizaineris. Dabar jam 29 m. ir jis jau yra vadinamas pačia ryškiausia kylančia britų avangardinės mados žvaigžde. Vis garsiau kalbama ir apie tai, jog būtent jis ateityje pakeis nepakeičiamąjį Alexanderį McQueeną, o galbūt net ir stos už „McQueen“ mados namų vairo.
Būdamas vos keturiolikos metų, mažasis Garethas pradėjo dirbti kostiumų dizaineriu Nacionaliniame jaunimo teatre Londone. Vėliau jis studijavo mados dizainą Sanderlande, o 2003 m. baigė tikrų Londono talentų auginimo įstaigą – St. Martinso meno ir dizaino kolegiją. Netrukus G. Pughas jau dalyvavo Londono alternatyviosios mados savaitėje („Kashpoint’s Alternative Fashion Week“), kurioje jį pastebėjo kultinio Londono alternatyvios mados žurnalo „Dazed & Confused“ redaktorius ir pakvietė kartu padirbėti fotosesijose.
Dar po dvejų metų G. Pughas debiutavo Londono mados savaitėje, kur pristatė avangardinius modelius, privertusius visus išsižioti. Tiesa, pirmoji kolekcija buvo padaryta visiškai ekstremaliai. Garethas, turėdamas labai mažą biudžetą ir neturėdamas nei studijos, nei asistentų, vos per keturias savaites privalėjo sukurti kolekciją, vertą Londono mados savaitės. Ir jam, žinoma, pavyko. Londono mados savaitė tapo tramplynu į Paryžių, kuriame jis dabar gyvena ir dirba. Beje, pernai dizaineris atidarė savo pirmąją parduotuvę, tačiau ne Paryžiuje ir ne Londone, o Honkonge!
Dabar šiam vaikinui niekas nerūpi ir jam visai nesvarbu, ką žmonės apie jį pagalvos. Vieną dieną retrospektyvinėje Maison Martin Margiela parodoje jis gali pasirodyti avėdamas… aukštakulnius, o kitą dieną jau tvarkingai susišukuoti plaukus ir pasirodyti vilkėdamas kostiumą bei ryšėdamas kaklaraištį. Tai vis tiek bus tas pats radikalas G. Pughas, susilaukiantis liaupsių net iš pačios Annos Wintour ir kuriantis įvaizdį tokioms dainininkėms kaip Kylie Minogue, Lady Gaga ir net Róisín Murphy. Ar pamenate hitu tapusį Róisín vaizdo klipą „Overpowered“? Taip, ta iš proto varanti milžiniška suknelė taip pat buvo sukurta jaunojo britų talento G. Pugho.
Daug odos ir daug juodos
G. Pugho kolekcijose riba tarp moteriškumo ir vyriškumo beveik išnyksta. Vyras čia gali vilkėti sijoną, o moteris – praktiškai viską. Konstruktyvizmas, aiškios geometrinės formos, šachmatų motyvas, latekso kaukės, pilka kaip šešėlis ir, žinoma, daug juodos odos – tai skiriamieji šio dizainerio kūrybos bruožai.
Genijus iš Sovietų Sąjungos
„Juk turi kažkas patvirtinti Vakaruose paplitusį mitą, kad rusai – visiški bepročiai“, – apie vieną garsiausių Rusijos dizainerių, „žmogumi-brandu“ vadinamą Denisą Simačiovą su šypsena atsiliepia tautiečiai. Multitalentingas ir jokių ribų mene nepripažįstantis kūrėjas neveltui vadinamas „mados chuliganu“. Be to, jis tapo pirmuoju bei vieninteliu Rusijos modeliuotoju, kurio drabužius aktyviai padirbinėja toli už gimtinės ribų.
Būsimasis mados genijus gimė 1974-aisiais ir savo idiliška vaikyste džiaugėsi Maskvoje, tuometinėje Sovietų Sąjungoje, kuri vėliau jam tapo neišsenkančiu kūrybinių idėjų bei įkvėpimo šaltiniu. Jaunystėje susidomėjęs mada, D. Simačiovas baigė Menų ir grafinio dizaino kolegiją, paskui krimto reklamos mokslus bei plaukų stilisto amato subtilybes Ispanijoje, o 1999-aisiais tapo diplomuotu drabužių bei avalynės dizaineriu. Jaunajam dizaineriui sekėsi nuo pat pradžių: jis skynė pergales prestižiniuose dizaino konkursuose, o netrukus sukūrė tikra sensacija tapusią pret-a-porter kolekciją, kurią pademonstravęs „Fusion week“ mados šou (jame dalyvavo garsiausi Rusijos dizaineriai), per vieną naktį tapo kultine tarptautine žvaigžde, 2002-aisiais jo drabužiais aprengti modeliai jau žingsniavo ant pasaulinių mados podiumų Paryžiaus bei Milano mados savaitėse.
Denio Simachev kūrybinis stilius – labai savitas, unikalus ir lengvai atpažįstamas. Dizainerio požiūrį į šiuolaikinę madą puikiai atspindi prekės ženklo dizainas – aukštyn kojomis apverstas užrašas „Denis Simachev“. Kiekvienoje savo kolekcijoje modeliuotojas meistriškai plaka ekstravagantišką modernios popkultūros ir rusų nacionalinių motyvų kokteilį. Dar kartą patvirtindamas posakį „Viskas, kas nauja – tai gerai pamiršta sena“, profesionalumu bei humoro jausmu apsiginklavęs Simachev į savo kūrybą įpina įvairių vizualiosios Rusijos istorijos laikotarpių atributus: moteriškus paltus ornamentuoja tarytum tradicinį rusų porcelianą, siūlo dėvėti kazachų batus, didžiules kailines kepures su ausimis bei brutalius kailinius, tradicines skaras, ilgas kasas per petį, 90-ųjų treningus.
O kur dar su Natalia Vodianova kurta legendinių „Montana“ džinsų linija, marškinėliai su juokingais, aktualius įvykius ironizuojančiais užrašais, miestietišku slengu ar papūgėle iš mėgstamiausio tarybinio animacinio filmo bei gerai rusų jaunimui pažįstama simbolika, kuri akcentuoja revoliucijos laikų jūreivišką stilių bei Sovietinius bruožus. Beje, būtent Denisas ją praėjusio dešimtmečio viduryje ir įvedė į madą.
O štai tradiciniai folkloro raštai, vadinamieji chochloma, kuriais jis išmargino ne tik savo kuriamus stulbinamos šlovės sulaukusius drabužius, batus, bet ir „Swarovski“ kristalais puoštus šalmus, „iPod“ ir telefoną „iPhone“, tapusį „SimaPhone“, šaldytuvus, motociklus, automobilius, net malūnsparnį bei savo barą-boutique Maskvos centre (įsikūrusį tarp nuobodžių „Burberry“ ir „Gucci“ salonų) tapo tikru jo prekės ženklu, mat šį liaudišką dekoro elementą dizaineris užpatentavo!
Itin užsienyje išpopuliarėjusio dizainerio kolekcijos JAV bei Vakarų Europai yra ne kas kita kaip puikus būdas pažinti šią tolimą ir legendomis apipintą šalį. Ir iš tiesų, D. Simačiovo prekės ženklas – tai kvintesencija viso to, kas, Vakarų požiūriu, įeina į apibrėžimą „Rusija“ praeityje bei šiandien. Tuo tarpu tėvynėje D. Simachev yra ir mylimas, ir kritikuojamas. Priekaištų menininkas dažnai susilaukia dėl to, kad jis neva begėdiškai tyčiojasi iš tėvynės, tačiau gerą humoro jausmą turintys tautiečiai supranta, jog jo kūryba yra puiki reklama šaliai. Dizaineriui dažnai prikišinėjamas ir svetimų idėjų pasisavinimas („Sugalvok savo papūgą!“), tačiau kičo virtuozui originalumo tikrai netrūksta. Jo prekės ženklas – visai kaip ir pati Maskva: itin ryškus ir iššaukiantis, bet labai šviežias ir kupinas gyvybės.
Sandra Kliukaitė ir Elena Zimarina
Nuotr. Scanpix