Prabangi kelionė traukiniu
Nepaisant pakankamai patogiai išvystyto traukinių tinklo, daugelis lietuvių linkę rinktis autobusus, o keliaujant į užsienį paprastai žvalgomasi pigių skrydžių. Kita vertus, kelionės autobusu varginančios, dažniausiai trūksta privatumo, o populiarųjų avialinijų lėktuvai dėl didžiulio keliautojų srauto jau pašiepiamai vadinami „oro troleibusais“.
Patogiai ir turiningai kelionei vis dažniau pasirenkami traukiniai, ypač Europoje, kur visą kelią lydės nesibaigiantys saulėgražų laukai Vengrijoje, tolumoje dangų remiantys kalnai Italijoje ar vaiskiai žaliose pievose pabirusios baltos avys Didžiojoje Britanijoje.
Žaviausia, kad keliauti traukiniu galima dėl pačios kelionės, kuomet kelio įveikimas ir galutinė stotelė tampa antraeiliu dalyku. Pirmiausia: raminantis dundesys, nuostabi panorama pro langą ir idealus aptarnavimas – visiems, kurie nors šiek tiek domėjosi kelionėmis Europos traukiniais šie žodžiai siejasi su garsiuoju „Orient Express“ (iš anglų kalbos: Rytų ekspresas).
Bene garsiausio istorinio Europos traukinio maršrutas, pirmą kartą keliautojų išbandytas 1883 – ųjų spalio 4 – ąją, prasidėjo Paryžiuje, tęsėsi per Miuncheną bei Vieną iki pat Rumunijos, kur keleiviai buvo perkeliami keltu į Bulgariją ir tęsė savo kelionę iki pat Stambulo (anuomet dar vadinto Konstantinopoliu).
Pastaruosius dvejus metus originaliojo Rytų ekspreso nebėra, tačiau jo šiandieninis prototipas, turintis tiek senųjų maršrutų, tiek ir plačiau visoje Europoje pasklidusių – „Venice – Simplon Orient Express“ siejasi su tomis pačiomis vertybėmis – aukščiausios klasės aptarnavimu, eksliuzyviniu maistu, liukso klasės viešbučio kambarius primenančiais vagonais bei kelionės intriga.
Pirmosios kelionės metu keleiviams buvo siūloma ragauti austrių, sriubos su itališkais makaronais, plekšnės su žaliuoju padažu, vištienos ‘à la chasseur’ (iš prancūzų kalbos: medžiotojų. Mėsa arba paukštiena ruošiama su raudonaisiais svogūnais, grybais bei baltuoju vynu), liesos jautienos su ‘château’ bulvėmis (iš prancūzų kalbos: rūmų stiliumi. Bulvės užkeptos su sviestu, druska, pipirais bei petražolėmis. Sakoma, kad būtent tokį garnyrą dažniausiai rinkosi Napoleonas), salotų, šokoladinio pudingo bei įvairiausių desertų. Meniu, žinoma, atnaujintas, tačiau šių patiekalų taip pat galima paragauti.
„Venice – Simplon Orient Express“ priklauso privatiems asmenims, kurie pasistengė atkurti senovinę atmosferą, traukinių vagonai autentiški, bet moderniai atrestauruoti tam, kad šiuolaikiniam žmogui nereikėtų išsižadėti vakarietiško pasaulio malonmų, tačiau griežtos etiketo taisyklės galioja, tad norint patirti tikrąjį elegantiškos kelionės malonumą vertėtų jas pasikartoti. Apsisprendus keliauti šiais traukiniais taip pat teks patuštinti piniginę – pigiausias marštutas iš Londono į Paryžių šiuo metu kainuoja apie 1000$, tačiau 2012 – aisiais kainas numatyta kelti.
Antra vertus, Rytų ekspresas yra istorinė vertybė, turinti daugybę intriguojančių kultūrinių kontekstų – jis minimas apytikriai vienuolikoje knygų, šiame saraše tokie kūriniai kaip Bram Stoker „Drakula“ bei dvi Agatos Kristi istorijos: „Žmogžudystė Rytų eksprese“ ir „Ar tu turi viską, ko reikia?“. Traukinys taip pat pasirodo vienuolikoje filmų – pradedant Džeismo Bondo istorija „Su meile iš Rusijos“ baigiant šiame kontekste gan juokingai skambančiais „102 dalmantinais“. Rytų ekspresas dažnas svečias televizijos laidose, net aminaciniuose serialuose – 1987 – aisiais sukurtoje „Vėžliukų nindzių“ serijoje didžioji veiksmo dalis vystosi būtent šiame traukinyje.
Rytų ekspresas nėra traukinys skirtas įveikti atstumą – tai elegancijos ir pabangos kupina patirtis, kuri leis prisiliesti prie istorijos bei kultūros ir traukinio dundesyje atsidurti visiškai kitame pasaulyje.